Thursday, October 13, 2022

How My Tattooed Porcelain Figurines Came About

続いて陶材タトゥ・フィギュアについての説明です。

アンティーク陶材タトゥ・フィギュアシリーズ
(60年代〜の英国製ロイヤル・ドルトンやウェッジウッド、ヴィクトリア朝や1930年代〜のアンティークの陶材 ‘ポーセレン・セラミック’ フィギュアにタトゥをテーマごとに施したシリーズ)

・・・フランスの地元の蚤の市にて、割れた首や腕を接着剤で無造作に修復されたボロボロの陶材の古い人形をモロッコ系移民の詐欺師ばりの旦那に半ば強引に勧められた時に、「割れ目からはみ出た接着剤をナイフで剥がして上からタトゥを入れてしまえば美しく蘇る」と思い、以後バービー人形のみならず壊れた陶材のアンティーク・フィギュアをもハントするようになります。
コンディションによっては数百数千ユーロもする高価なアンティークですが、腕や首の欠損、割れ、破損の状況によっては値段も手頃で入手しやすいこともこの分野に着手するきっかけとなりました。

例えば腕の欠損した素体は、サメに航海中襲われた勇敢な女海賊の如く義手フックにしたり等、一体一体の醸し出す個性豊かな深い表情を元にストーリーをでっち上げ、タトゥのテーマを決めていくのですが、そんなことをしているうちに彼女もしくは彼らの痛みや喜びを感じ、血を涙を流している様や笑顔等が不思議と見えてくるのです。

米国的なポップな印象の強いタトゥ・バービーとは対照的に欧州のエレガントで優雅、しかしどこか牧歌的なアンティーク独特の雰囲気と陶材の素材感を大切にしつつ各テーマに沿ったタトゥで違和感なく修復箇所をデコレートし、貴重な骨董品を時間軸を超えて現代に美しく蘇らせることを意識して作成しております。

Antique Ceramic Tattoo Figures Series
(A series featuring antique ceramic 'porcelain-ceramic' figures from 60s onwards, including British-made Royal Doulton and Wedgwood, as well as Victorian and 1930s antiques, each adorned with tattoos corresponding to different themes.)

..It all started when I was somewhat forcibly persuaded by a Moroccan dude with the charm of a swindler, who convinced me to buy a battered antique ceramic doll from a local flea market in France. This doll had broken neck and arms crudely repaired with adhesive glue. In that moment, I thought, "If I scrape off the excess adhesive oozing from the cracks and apply tattoos over them, it might beautifully revive," and from then on, I began hunting not only for Barbie dolls but also for antique figures made of ceramic.
Depending on their condition, these antiques can be quite expensive, ranging from hundreds to thousands of euros. However, the affordability of some due to missing limbs, cracks, or damages encouraged me to delve into this field.

For instance, when I encounter a base doll missing an arm, I imagine her as a brave female pirate who survived a shark attack during her sea voyage and gave her a hook hand. Each of these dolls possesses a unique and deep personality that inspires me to fabricate stories and decide on tattoo themes. As I do this, I somehow start feeling their pain, joy, tears, and smiles, as if they come to life before me.

Unlike the pop-inspired American impression often associated with tattooed Barbies, my approach with European antiques is to embrace their elegant, graceful, and somewhat pastoral idyllic atmosphere. I maintain the unique texture of ceramic materials while seamlessly decorating the restoration areas with tattoos that match each theme. My aim is to restore these valuable antiques, allowing them to shine beautifully in the modern world, while respecting their timeless essence.

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