Sunday, February 11, 2024

After The Show

 

“Homing Instinct” - 帰巣本能(きそうほんのう)「動物や昆虫が、遠く離れたところからでも元々暮らしていた自分の巣に帰ることができる、生物が生まれつき持っている生来の能力を指す」

・・・南フランスはアルルに拠点を置いてから、約1年ほど前の2022年に18年ぶりに日本に一時帰国した際に、とても感動的で感情に直接訴えかけられる体験をし、改めて18年という年月の長さ/重みを痛感しました。
そんなヘヴィな日本への思いを背負ってフランスに戻ったにもかかわらず、フランスに到着した時にマルセイユ駅で頼んだエスプレッソの濃さとクロワッサンの食感に思わずホッとした自分に嫌悪感を覚え、私は必死に抵抗しました。いとも簡単にあっさりと祖国への余韻や望郷の念を忘れ、異国であるはずのフランスにコンフォート・ゾーンを見出し、心から安堵する自分を認めたくなかったのです。
祖国日本が気が付いたら「異国」となってしまっていたことに気づいた時の違和感。「帰属感」と「異国感」が入れ替わってしまった・・・
しかしながらここまで来ると、もはやそういった区別はいよいよ意味を為さず、私の生物としての「帰巣本能」はもしかしたら日本でもフランスでもなく、全く別なところ(あるいは次元)に向いているのかもしれません。
何処に向いていようといいじゃないか?「己のコンフォード・ゾーンをぶち壊せ」というマントラが無意識下で何度も繰り返し聞こえてくる。そのコンフォート・ゾーンをぶち壊した向こう側こそ、私の帰るべき巣なのだ。
今回はそんな気持ちでジャポンに挑み、再びフランス国に戻った時にどう感じるのか?ということに興味津々でしたが、結果は未練タラタラ。「ジャポン最高じゃん!」ということでしたとさ。どうやら私はどこまでもおめでたく、タフで強靭で相当執念深い人間のようです。
この度はわざわざ直接足を運びショーに来てくださった皆様、作品を購入してくださった皆様、いつも私の事を応援し激励してくださる皆様、私を完璧にサポートしてくださった現場のショップスタッフ・運営の皆様、いつも私のことを助けてくれる友人諸君一同、野地一族に厚く御礼申し上げます。本当にありがとうございました。こんな芸術馬鹿の私を今後も懲りずにどうかよろしくお願いたします。
テル・ノヂ、アルルにて

'Homing Instinct' -  the innate ability of animals and insects to return to their original nest, even from far away.

About a year ago, after being based in Arles, South France, I returned to Japan for the first time in 18 years. It was an incredibly moving experience that made me acutely aware of the weight of those 18 years. 
Despite feeling deeply connected to Japan, the familiar taste of espresso and croissants in Marseille brought unexpected comfort. It made me question where my true 'home' really is. Turns out, it's not about Japan or France but breaking out of comfort zones.  
Wherever it may be, breaking through my comfort zone seems to be the mantra echoing in my subconscious. It's beyond that comfort zone where my true home lies.

...I was curious about how I'd feel returning to France after challenging myself in Japan this time, but the result was clear: I still love Japan! It seems I'm endlessly optimistic, tough, and quite stubborn.
I extend my heartfelt thanks to everyone who took the time to attend the show, purchase my works, and continually support and encourage me. A special thanks to the shop staff and organizers who flawlessly supported me on-site and to all my friends who always lend a helping hand. Thank you to the entire Noji family. I love you all, your support means the world to me. You're amazing, you guys rock!
Teru Noji, in Arles.

No comments: