Thursday, October 13, 2022

About My Exhibition in Tokyo

今回初の日本のショーにて、多くの方に作品のみならず、私自信にも興味を持っていただき、感無量の次第です。
以下は、来日の際にプレスリリース用に用意したプレスキットの抜粋ですが、私の住むアルルと芸術、今回のテーマ “Let It Bleed” について等まとめてあるので興味のある方はお読みいただければ幸いです。

プロローグ:・・・古代ローマ遺跡の円形闘技場では今でも闘牛が開催され、ゴッホやゴーギャンゆかりの地でもあり、そのせいか大小様々なアートギャラリーが乱立、日常に芸術が溶け込んでいる南フランスはアルル。
誰かが言った「フランスでは時の流れ方が美しい」、私も感じた日本や他の国との一番の違いです。
街のカフェのオープンテラスで真夏の夕暮れ時に吸うフランス煙草ゴロワーズとロゼの組み合わせは異次元の美味さで、さらに耳に入ってくるフランス人の滑らかなフランス語の発音も相まり、五感を通じてその場の時の流れが実はものすごく「美しい」ことに気付かされ、“時間を美しい”と思える概念に辿り着いたことに感動を覚えます。そしてその感動は、私の作風にも大いに影響を与えることになります・・・

テーマ:回顧 - “Let It Bleed - レット・イット・ブリード”
ローリング・ストーンズが1969年に発表したアルバム、邦題 「血みどろになれ」。「血を流せ / 流血を止めるな」 といったような意味合いですが、実のところは当時の麻薬中毒者のスラングで静脈注射の際に注射器中に血液が逆流する現象をも指します。ミック・ジャガーは後のインタビューでそんな物騒な意味合いもタイトルに込めたことを告白しています。
幸いそういったことには全く無縁ですが、しかしフランスに移住してから一度も帰国せずに生きた怒涛の18年間は、この無情で無常な儚くも美しく注射器内で逆流する血液のようで、そのようなダークな意味合いも込みでこのタイトルが実に腑に落ちます。
キャンバスが何であろうが己の想いをそこに刻む。どういうわけか、人よりも身の回りにある日用品にタトゥを施すことに意味を見出してきました。人肌にインクを刺せば美の代償に当然痛みを伴い出血もするわけですが、果たしてプラスチックや陶製の人形、金属製の日用品等にタトゥを施したらその物品は痛みを感じ、血を流すのでしょうか? Yes, it does. 私には見えた;血みどろになり無我夢中で制作に没頭し、ある一定のゾーンに入るとそういった現象が見えてくるのです。 And I’m still bleeding since then.

- 幼少期より人生の四分の三を諸外国で過ごし、南フランスに於いて己の芸に懸けた日本人グラフィックデザイナー/現代美術家のテル・ノヂが実に18年ぶりに帰国。芸術への執念、波乱に満ちたフランスでの”血みどろの”18年をポップなタトゥ・アートで振り返る回顧展をDAYZにて日本国初披露。

テル・ノヂ プロフィール:
グラフィックデザイナー、現代美術家。
1971年東京生まれ。1992年バンタンデザイン研究所ファッションデザイン学部卒業。
70~80年代の幼少期を父親の仕事の都合で香港や米国で過ごした事が影響し人生の四分の三を諸外国で生きる。
90年代にインドに取り憑かれその放浪癖をアジア、中南米、アフリカ大陸に伸ばす。
2000年、フランス人女性との間に長男を授かったことをきっかけに当時居住のバリ島から帰国、デザイン事務所を東京にて始動。
2006年よりフランスのアルルに移住、現在に至る。
二児の父。
挑発的な作風、社会風刺、ブラックユーモア、シュール・レアリズム、エロティシズムを特徴とする。横尾忠則氏のポップ・アートに多大な影響を受け、天明屋尚氏の絵で戦う流派『武闘派』を追随。
 At my first-ever show in Japan, I am overwhelmed by the interest and attention both in my artworks and myself. Below is an excerpt from the press kit prepared for my visit, which includes information about my hometown Arles, my art, and the theme for this exhibition, 'Let It Bleed.' I hope those interested can take a moment to read and learn more about it.
Prologue: ...In the south of France lies Arles, a city where ancient Roman ruins still host bullfights, and it's known for its connections to artists like Van Gogh and Gauguin. Perhaps because of this, numerous art galleries of all sizes flourish, and art seamlessly integrates into daily life in Arles.
Someone once said, 'In France, the way time flows is beautiful,' and I felt this difference profoundly compared to Japan and other countries. The combination of smoking a French cigarette, Gauloises, and sipping rosé on the open terrace of a café during a summer evening in the city is an otherworldly delight. The smooth French pronunciation heard in the background complements this experience. Through my senses, I came to realize that the flow of time in that moment was indeed 'beautiful,' and I was awed by the concept of finding 'beauty in time.' This sense of wonder deeply influenced my artistic style...
Theme: Retrospection - 'Let It Bleed'
In 1969, The Rolling Stones released an album titled 'Let It Bleed.' The Japanese translation reads 'Become Bloody,' but it actually refers to the slang used by drug addicts at the time, describing when blood flows back into the syringe during intravenous injection. Mick Jagger later confessed in an interview that he incorporated this somewhat ominous meaning into the album title.
Fortunately, I have had no connection to such matters. However, the tumultuous 18 years of living in France without ever returning to my home country is like the fleeting yet beautiful backflow of blood within a syringe, driven by a relentless and transient force. With this dark undertone, the title 'Let It Bleed' becomes remarkably fitting.
Regardless of the canvas, I engrave my feelings there. For some reason, I have found meaning in tattooing everyday items around me rather than on people. When you inject ink into human skin, it naturally comes with pain and bleeding as a cost for beauty. But what if you tattoo plastic, ceramic dolls, or metal utensils? Do these objects feel pain and bleed? Yes, they do. I've seen it; while I'm covered with blood and immerse myself in creation, entering a certain zone where I can witness such phenomena. And I'm still bleeding since then.
- Teru Noji, a Japanese graphic designer and contemporary artist who has spent three-quarters of his life abroad since childhood, returns to Japan after an incredible 18 years in Southern France, where he devoted himself to his art. He reflects on his passion for art and the turbulent 18 years in France with a pop tattoo art retrospective exhibition at DAYZ, making its debut in Japan.

Teru Noji Profile:
Graphic designer and contemporary artist.
Born in Tokyo in 1971. Graduated from Vantan Design Institute's Fashion Design Department in 1992.
Spent his childhood in the 1970s and 1980s in various foreign countries due to his father's job, including Hong Kong and the United States, resulting in three-quarters of his life being lived abroad.
In the 1990s, he developed a fascination with India, which led to his wanderlust taking him across Asia, Central and South America, and the African continent.
In 2000, he returned to Japan from his then-residence in Bali, inspired by the birth of his first son with a French woman, and started a design firm in Tokyo.
Since 2006, he has been living in Arles, France, where he currently resides.
A father of two.
Known for a provocative artistic style, social satire, black humor, surrealism, and eroticism. He is deeply influenced by the pop art of Tadanori Yokoo and follows the 'Butōha' (fighting faction) movement with artwork influenced by Hisashi Tenmyouya.

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