W100mm x H320mm X D100mm, September 2022. 自分と、作った美術品と、ご購入者との間に、その作品に対する気持ちや偶然や出来事等が絶妙に絡み合い、その副産物として思いもよらぬストーリーが構築されていく場合が時々起こる。
去年の秋口、18年ぶりの日本への帰国の目的であるポップアップ個展に向け、人のためではなく自分のために楽しんで作った一番思い入れのある作品。ショーのタイトルや日時、ここ数年取り憑かれ習っているボクシングに因んだデザインをあしらった「愛すべき看板娘、テル・ノヂのタトゥ・バービー暗殺集団ラスボス降臨」と言ったところか。
コンセプトとしては、筋骨隆々の野郎共や迫り来るゾンビを問答無用のバイオレンスで薙ぎ倒す60~70年代のBムービー・カルト、Switchblade SistersやCoffy、バーバレラ、ラス・メイヤー映画、TVシリーズのチャーリーズ・エンジェルズ、望月三起也ワイルド7のユキ、梶芽衣子の女囚さそり、デビュー当時の和田アキ子等々、何しろ武器や楽器を片手にオートバイで女豹の如く暴れまくる美しくも強き勇敢な女たちの系譜を継いでいる。
ショーの間もこの「看板娘」は人気者で時々お問い合わせいただいていたが、ありがたいことに、とある方にお買い上げいただいた。・・・会場にいらしたそのお方は鋭い眼光で一通り作品を見てから「これがいい」と指を差したのだが、その時赤いマニキュアの指先からは確実にレーザー光線が人形に向けて放射され、その光線を通して人形とまるで何かしらの意思疎通をとっているかのように見えたのだった・・・
他のテーマの人形に目もくれずに、よりによって特に自分の趣味嗜好を反映させた思い入れのあるこの作品を光線を放射しながら選ばれたということと、とどめは過去にたまたま私がその方のご友人でもあるO嬢に捧げた人形を作っており、その事を知ってくださっていたというお話にビリビリと脳みそをショートさせられ感電、いや感動させられ人形の如く言葉を失い硬くなってしまったのだ。
幾度の実験や失敗・挫折を経た挙句の技量・時間の対価に己の魂を込めた作品が売れてくれるのは当然ながら有り難く嬉しいことである一方、自らの手を離れ人様のところへ作品が渡ってしまうのはその「人形」という形状も手伝いどうしても擬人化してしまいがちで恋人との別れの朝のように何処か切なく儚くもあるが、しかしその方の「光線による人形との会話」を目撃してしまった後は「ああこの方でよかった」と心底思えた。
私の思い込みが激しすぎだと貴方は笑うかもしれない。構うものか、芸術とはそういうものだ。笑わば笑え、いずれ私の暗殺人形が夜な夜な貴方の喉を掻っ切りに現るだろう。嗚呼くわばらくわばら。
Sometimes, a delicate interplay of emotions, coincidences, and events weaves unexpected stories between oneself, the artwork created, and the buyer.
Last autumn, I returned to Japan after 18 years with a specific purpose: a pop-up solo exhibition. Among all the pieces I created, one held a special place in my heart, was not just for others but, more importantly, for my own enjoyment. It featured a design inspired by my recent obsession with boxing and I called it 'Beloved Showgirl, Teru Noji's Tattoo Barbie Assassins: The Boss Descends.'
The concept was deeply rooted in the world of 1960s-70s B-movie cult classics where rugged guys and relentless zombies were taken down with uncompromising violence. It drew inspiration from films like Switchblade Sisters, Coffy, Barbarella, Russ Meyer movies, TV series like Charlie's Angels, Mikiya Mochizuki's Wild 7, Meiko Kaji's Female Prisoner Scorpion, early days of Akiko Wada... In short, it carried on the legacy of strong, fearless, and beautifully fierce wild women who rode motorcycles while wielding weapons or musical instruments.
Throughout the show, this 'poster girl' remained a crowd favorite, and I occasionally received inquiries about her. Gratefully, one day, a certain individual decided to make a purchase.
...This person, present at the exhibition, meticulously examined all the artworks before pointing a finger decisively at her and saying, 'This is the one.' At that moment, laser beams shot out from her red nail polished fingertips, seemingly establishing a form of telepathic communication with the doll...
She didn't pay any attention to the other themed dolls; instead, she chose this particular piece that reflected my own tastes and preferences, all the while emitting those beams of light. To top it off, it turned out that I had coincidentally crafted a doll dedicated to 'Ms O', who happened to be their friend in the past. When I learned of this, my brain short-circuited, not with an electric shock but with sheer astonishment. I was left speechless, stiff as a doll.
It's natural and deeply gratifying when a piece of art, into which I've poured my soul after countless experiments, failures, and setbacks, finds a new home. On the other hand, as my creation departs from my hands to reside with someone else, the very form of that 'doll' can't help but make it anthropomorphic, evoking a feeling akin to parting with a lover on a morning filled with bittersweet fragility. However, after witnessing that person's 'conversation with the doll through the beam of light,' I genuinely felt, 'Ah, she is the right one.'
You might laugh at how intense my imagination can be. I don't mind. That's what art is all about. Laugh if you will, but someday, my assassination doll will appear by your side in the dead of night, ready to slit your throat. Ah, such is the way of fate. Mwahahahahaha
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