Vangelis (1943-2022), RIP.
ヴァンゲリス逝く。1982年リドリー・スコット監督のブレードランナーのサントラ作曲者。
正規盤が発売されたのはなんと映画初上映12年後。その遅延理由として作曲家のヴァンゲリスは、1982年にロンドンでレコーデイングした膨大な音源をとてもではないがリリースに至るまでまとめきることが出来なかったからだと話している。
が、その前に携わった映画「炎のランナー」のサントラが売れに売れ、サントラ・ミュージシャンというカテゴライズを嫌がったためだというゴシップも聞く。とはいえ名盤マスターピースであることには間違いない。
どの曲も聴けば映画のシーンが浮かんでくる、音楽と映像がここまで深くリンクしている作品も非常に珍しく思う。
SF映画らしくシンセサイザーを多用した近未来的電子音楽的アプローチがメインだが、異色なのは劇中ハリソン・フォード扮するデッカードが酒屋でチンタオを購入する際に流れるヴォーカルグループ、インク・スポッツの1939年のデビュー曲If I Didn’t Careを元にヴァンゲリスがオマージュ作曲したOne More Kiss Dearであろう。
これが実にムーディな曲で、命懸けでタフなレプリカントを相手にする仕事に嫌気がさし疲れ切った内情、フィルムノワールの如くくたびれたデッカードの後ろ姿とオーバーラップして非常に良い。
監督のスコットは元々インク・スポッツの曲を使いたかったが、権利上の問題で不可になり急遽ヴァンゲリスに同雰囲気の作曲を依頼したという。そしてその出来が秀悦すぎる。
ヤマハのCS80やイミュレーター2、自身で改造したフェンダーローズ、プロフェットをはじめとした電子楽器のみならず、戦前の人肌や温かみを感じるような曲をもいとも簡単に作ってしまうスケール感、巨匠感にはもう脱帽しか出来ない。
ご冥福をお祈りいたします。
正規盤が発売されたのはなんと映画初上映12年後。その遅延理由として作曲家のヴァンゲリスは、1982年にロンドンでレコーデイングした膨大な音源をとてもではないがリリースに至るまでまとめきることが出来なかったからだと話している。
が、その前に携わった映画「炎のランナー」のサントラが売れに売れ、サントラ・ミュージシャンというカテゴライズを嫌がったためだというゴシップも聞く。とはいえ名盤マスターピースであることには間違いない。
どの曲も聴けば映画のシーンが浮かんでくる、音楽と映像がここまで深くリンクしている作品も非常に珍しく思う。
SF映画らしくシンセサイザーを多用した近未来的電子音楽的アプローチがメインだが、異色なのは劇中ハリソン・フォード扮するデッカードが酒屋でチンタオを購入する際に流れるヴォーカルグループ、インク・スポッツの1939年のデビュー曲If I Didn’t Careを元にヴァンゲリスがオマージュ作曲したOne More Kiss Dearであろう。
これが実にムーディな曲で、命懸けでタフなレプリカントを相手にする仕事に嫌気がさし疲れ切った内情、フィルムノワールの如くくたびれたデッカードの後ろ姿とオーバーラップして非常に良い。
監督のスコットは元々インク・スポッツの曲を使いたかったが、権利上の問題で不可になり急遽ヴァンゲリスに同雰囲気の作曲を依頼したという。そしてその出来が秀悦すぎる。
ヤマハのCS80やイミュレーター2、自身で改造したフェンダーローズ、プロフェットをはじめとした電子楽器のみならず、戦前の人肌や温かみを感じるような曲をもいとも簡単に作ってしまうスケール感、巨匠感にはもう脱帽しか出来ない。
ご冥福をお祈りいたします。
Vangelis has passed away. He was the composer of the soundtrack for Ridley Scott's 1982 film, Blade Runner.
Remarkably, the official soundtrack release came a whopping 12 years after the movie's initial release. Vangelis attributed this delay to the challenge of compiling the extensive recordings he made in London in 1982. However, there have been rumors that his reluctance to be categorized as a soundtrack musician, due to the immense success of his earlier work on the film "Chariots of Fire," also played a role in this delay. Nevertheless, there's no denying that the soundtrack is a masterpiece.
Each piece of music brings back scenes from the movie, showcasing the rare and profound connection between music and visuals in this work.
In keeping with the science fiction genre, the soundtrack heavily relies on a futuristic electronic music approach using synthesizers. However, what's unique is the use of 'One More Kiss, Dear,' a song that Vangelis composed as an homage, based on the 1939 debut track 'If I Didn't Care' by the vocal group The Ink Spots.
This song has a truly moody quality to it, perfectly reflecting the weariness and exhaustion of the protagonist, Deckard, as he goes about his high-stakes job dealing with tough replicants. It provides an excellent backdrop to Deckard's world, reminiscent of 'film noir', and adds depth to his character.
Director Scott originally intended to use a song by The Ink Spots, but due to rights issues, that became impossible. So, he hastily turned to Vangelis, asking him to compose something with a similar vibe. The result was nothing short of sublime.
In keeping with the science fiction genre, the soundtrack heavily relies on a futuristic electronic music approach using synthesizers. However, what's unique is the use of 'One More Kiss, Dear,' a song that Vangelis composed as an homage, based on the 1939 debut track 'If I Didn't Care' by the vocal group The Ink Spots.
This song has a truly moody quality to it, perfectly reflecting the weariness and exhaustion of the protagonist, Deckard, as he goes about his high-stakes job dealing with tough replicants. It provides an excellent backdrop to Deckard's world, reminiscent of 'film noir', and adds depth to his character.
Director Scott originally intended to use a song by The Ink Spots, but due to rights issues, that became impossible. So, he hastily turned to Vangelis, asking him to compose something with a similar vibe. The result was nothing short of sublime.
Vangelis created this masterpiece using a range of electronic instruments, including the Yamaha CS80, Emulator II, a modified Fender Rhodes, Prophet, among others. He effortlessly captured the warmth and human touch of pre-war music in his compositions. The sheer scale and mastery of his work leave us in awe.
May he rest in peace.
May he rest in peace.
No comments:
Post a Comment